تفریح و بازیگوشی و شیطنت ارغوان
دیروز چهارشنبه 21 تیر عصری حوصله دخترمون ارغوان داخل خونه سر رفته بود، با خانومم سه نفری رفتیم پارک،چای و خوراکی هم با خودمون بردیم و یه 2 ساعتی پارک بودیم تا تاریک شد و برگشتیم خونه.
ارغوان (نفس مامان و بابا) چون اولین نوه در هر دو خانواده پدری هستش، و در نزدیکی خودمون (فامیل و بستگان) هم نوزاد، یا هم سنش نیست، اگر پارک نبریم بچه ای نمیبینه.
وقتی داخل پارک یا بیرون بچه ای میبینه ذوق میکنه و دوست داره باهاش بازی کنه، ما سعی میکنیم هر روز ببریمش پارک یا خیابون ، البته گاهی اوقات من خسته از سرکار برگردم اون روز بیرون نمیریم.
توی این سن بچه نیاز داره که با بچه های هم قد و هم سن خودش بازی کنه ، ببینه، حرف بزنه.
قرمزی داخل پای ارغوان
ما مسافرت چند روزه رفته بودیم خونه مادر بزرگ و پدربزرگ ارغوان (مامان بابای مامان ارغوان) - باسن و داخل پاهای ارغوان قرمز شده بود.
پیش دکتر متخصص بردیم.دارو تجویز کرد و گفت که کبودی قرمز رنگ قارچی هستش. و دوتا کرم داد یکی را گفت دو روز اول استفاده نمایید و یک کرم دیگه هم داد که بعد از دو روز از کرم دوم استفاده کنیم.و نکته مهم اینکه محل قرمزی باید خشک نگه داشته بشه...این قارچ از رطوبت بوجود میاد....بعد از شستن خوب خشک کنید.
ما هم 3 روز استفاده کردیم و الحمدالله قرمزیش رفته و حالش هم خوب هستش.
کرم اول: پماد موضعی - تریا مسینولون اِن . اِن - Triamcinolone N.N - تجویز دو روز اول روزی دوبار باسن و داخل پاها استفاده شود.(قیمت داروخانه 650 تومان)
کرم دوم: پماد موضعی - نیستات- Nistat nystatin 15g - تجویز یک هفته روزی دوبار باسن و داخل پاها استفاده شود. (قیمت داروخانه 800 تومان).
ما قبل از رفتن پیش پزشک متخصص از کرم آلفا (داروخانه 4500 تومان قیمتشه) خریدیم و استفاده کردیم، قرمزیش کمتر شد ولی خوب نشد. یکبار بنظرم 2ماه پیش بود از این کرم استفاده کردیم خوب شد.ایندفعه جواب نداد، دکتر گفتش بخاطر اینکه کرم نیستات قارچ کش هم هستش ولی آلفا برای سوختگی، قرمزی،...استفاده میشه و عمومی هستش.
ارغوان عزیزمون تا این لحظه 8 ماه و 2 روز سن داره.
آیا چشم زخم از نظر قرآن واقعیت دارد یا خرافه است؟
آیا چشم زخم از نظر قرآن واقعیت دارد یا خرافه است؟
مقدمه:
تاثیر چشم و نیروهای مرموز آن از دیر زمان مورد توجه بشر بوده است. شاید نتوان تاریخ دقیقی برای شروع این عقائد یافت اما آنچه مسلم است انسانها در اثر تجربیات روزمرّه و برخی نقلهای تاریخی و دینی به این مطلب اعتقاد پیدا كردهاند هر چند كه در این بین خرافاتی نیز راه یافته است كه نیازمند پالایش است.
تعریف چشم زخم:
نیروی مرموزی است كه در چشم برخی انسانها وجود دارد كه ممكن است با یك نگاه مخصوص، طرف مقابل را بیمار یا هلاك كند.(تفسیر نمونه، ج 24، ص 424)
چشم زخم از منظر قرآن كریم
به نظر میرسد در قرآن، آیهای كه به صراحت از «چشم زخم» سخن گفته باشد وجود ندارد اما در قرآن آیاتی وجود دارد كه در مورد «چشم زخم» به آن استناد شده است از جمله:
1. قرآن كریم در سورهی قلم آیهی 51 میفرماید:
«وَإِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ»؛ و مسلماً نزدیك بود كسانی كه كفر ورزیدند هنگامی كه آگاه كننده (= قرآن) را شنیدند با چشمانشان تو را بلغزانند و میگویند: «قطعاً او دیوانه است.»
شأن نزول آیهی شریفه
الف. برخی مفسران در شان نزول این آیه نقل كردهاند كه در مورد گفتار برخی مخالفان ولایت علی(ع) در روز غدیر خُم بود كه به پیامبر(ص) (در هنگامی كه دست علی(ع) را برای امامت بالا برد) نگاه كردند و گفتند: به چشمان او نگاه كنید مثل چشم دیوانگان میچرخد. پس جبرئیل آمد و آیهی فوق نازل شد.
ب. بعضی مفسران نقل كردهاند كه در قبیلهی بنی اسد افرادی بودند كه قدرت چشم زخم داشتند و برخی از آنها میخواستند پیامبر(ص) را چشم زخم بزنند كه آیهی فوق به این مناسبت نازل شد.(تفسیر صافی، فیض كاشانی، ج 5، ص 215 )
بررسی:
با توجه به سیاق و لحن آیه كه میفرماید: «نزدیك است كه كافران با چشم، تو را بلغزانند» میتوان از میان اقوال، این قول را پذیرفت كه: «این آیه كنایه از نگاههای بسیار غضب آلود است مثل اینكه میگوئیم فلان كس آنچنان بد به من نگاه كرد كه گویی میخواست مرا با نگاهش بخورد یا بكشد»
و آیه در مقام بیان نوعی نگاه خشم آلود، و چشم غرّه رفتن است به طوری كه طرف مقابل را بترساند و از جای خود بلغزاند و از میدان بِدَر كند.
2. در سوره یوسف آیهی 67 میفرماید:
«وَقَالَ یَا بَنِیَّ لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ...»
در آیه شریفه آمده كه حضرت یعقوب(ع) از فرزندش میخواهد كه از یك در وارد نشوند بلكه از چند در وارد شوند علت این امر چیست؟
«گروهی از مفسران گفتهاند: علت این بوده كه برادران یوسف از جمال كافی بهرهمند بودند (اگر چه یوسف نبودند ولی برادران او بودند) و هم قامتهای رشید داشتند، و پدر نگران بود كه جمعیت یازده نفری كه قیافههای آنان نشان میداد از یك كشور به مصر آمدهاند، توجه مردم را به خود جلب كنند، او نمیخواست از این راه چشم زخمی به آنها برسد.
بخشی از این چشم زخم، حق است و از نظر علمی نیز بوسیلة سیاله مغناطیسی مخصوصی كه از چشم بیرون میپرد، قابل توجیه میباشد، هر چند عوام الناس آنرا با مقدار زیادی از خرافات آمیختهاند.»
چشم زخم از منظر عقل و علم:
اثر عمیق چشم در دیگران كه موجب هلاكت یا بیماری آنها شود از نظرعقلی محال نیست. چه اینكه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشمها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده كه كارایی زیادی دارد حتی با تمرین و ممارست. میتوان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی چشمهاست.
در دنیایی كه «اشعهی لیزر» كه شعاعی است نامرئی، میتواند كاری كند كه از برخی سلاحهای مخرب ساخته نیست؛ پذیرش وجود نیروی در بعضی از چشمها، كه از طریق امواج مخصوص در طرفِ مقابل اثر بگذارد چیز عجیبی نخواهد بود.
و بسیاری نقل كردهاند كه افرادی را دیدهاند كه دارای این نیروی مرموز چشم بودهاند بنابراین این امور از نظر عقل و علم ممكن است.
چشم زخم از دیدگاه روایات:
در نهج البلاغه میخوانیم: «العین حق و الوتی حق»
«چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است»
در برخی روایات از امام صادق(ع) نقل شده كه برای جلوگیری از چشم زخم (توسط خود انسان) یا چشم خوردن سه مرتبه بگویند: «ما شاء الله لاقوة الا بالله العلی العظیم»
و در برخی روایات دیگر حكایت شده است كه ذكر خدا را بگوید كافی است.
جمع بندی و نتیجهگیری:
در قرآن كریم به صراحت از «چشم زخم» سخنی به میان نیامده است، ولی در روایات اشاراتی به این نیروی مرموز چشم شده است، و از نظر عقل و علم نیز مانعی جهت پذیرش «چشم زخم» نداریم اما باید توجه داشت كه این مطالب به معنای پذیرفتن همه خرافاتی كه در این زمینه رایج است، نمیباشد.
ما شاء الله لا حول و لا قوٌة الٌا بالله العلیٌ العظیم
نظر ۳ مرجع تقلید درباره چشم زخم
مهره های آبی اثری ندارند
نظر ۳ مرجع تقلید درباره چشم زخم
دين - تأثیر چشم زخم از دیر زمان مورد توجه بوده است، تجربیات روزمره و نقل های تاریخی و دینی این اعتقاد را تقویت کرده اما در این میان خرافاتی هم شکل گرفته که باید برای رفع آنها تلاش کرد.
دعا بخوانید، مهره ها مستند شرعی ندارند
به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، بر اساس استفتاء انجام شده از دفتر آیت الله موسوی اردبیلی آخرین آیات مبارکه سوره قلم که می فرماید "و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود که تو را چشم بزنند و مىگفتند او واقعا دیوانهاى است" به پیغمبر نازل شد تا از چشم زخم در امان باشد و استفاده از این آیه برای در امان ماندن از چشم زخم کاربردی است.
در استفتاء از دفتر آیت الله جعفر سبحانی نیز استفاده از برخی آیات قرآن چون آیه 51 سوره قلم و آیة الکرسی برای استفاده علیه چشم زخم مورد تأیید قرار گرفت و طی آن به کاربرد دعاهایی چون تعویذ و شرف الشمس که در مفاتیح نیز ذکر شده اشاره شد.
دفتر آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتاء خبرنگار مهر در رابطه با استفاده از مهره های آبی رنگ به عنوان دستبند، گردنبند یا آویز در منازل تأکید کرد که این مهره ها دارای هیچ مستند شرعی نیست. ممکن است بتوان برای برخی سنگ ها چون عقیق خواصی را برشمرد اما درباره مهره های آبی رنگ مستند شرعی وجود ندارد، در رابطه با جلوگیری از چشم زخم خواندن "و ان یکاد ( آیه 51 سوره قلم)"، آیة الکرسی و یا چهارقل در روایات آمده است. در این استفتاء همچنین تأکید شده است که دعای شرف الشمس و تعویذ از دعاهای مستند در این رابطه هستند.
در تفسیر نمونه در رابطه با آیه 51 سوره قلم آمده است: " بسیارى از مفسران گفته اند: منظور این است که دشمنان به هنگامى که آیات با عظمت قرآن را از تو مى شنوند، به قدرى خشمگین و ناراحت مى شوند و با عداوت به تو نگاه مى کنند که گویى مى خواهند تو را با چشم هاى خود بر زمین افکنند و نابود کنند! و در توضیح این معنى جمعى افزوده اند که آنها مى خواهند از طریق چشم زدن که بسیارى از مردم به آن عقیده دارند و مى گویند در بعضى از چشم ها اثر مرموزى نهفته است که با یک نگاه مخصوص ممکن است طرف را بیمار یا هلاک کند، تو را از بین ببرند."
تفسیر نمونه در ادامه آورده است : بعضى دیگر گفته اند که این کنایه از نگاه هاى بسیار غضب آلود است. تفسیر دیگرى براى این آیه به نظر مى رسد که شاید از تفسیر هاى بالا نزدیکتر باشد و آن اینکه قرآن مى خواهد تضاد عجیبى را که در میان گفته هاى دشمنان اسلام وجود داشت با این بیان ظاهر سازد و آن این است که آنها وقتى آیات قرآن را مى شنوند آنقدر مجذوب مى شوند و در برابر آن اعجاب مى کنند که مى خواهند تو را چشم بزنند.
شور چشمی یا چشم زخم در روایات
از رسول گرامی اسلام روایت شده که روزی آن حضرت از قبرستان بقیع می گذشت و فرمودند: به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در اینجا آرمیدهاند.
از امام صادق (ع) روایت شده است: اگر این قبرها شکافته شود هر آیینه میبینید که بیشتر مردگان به سبب چشم زخم مردهاند، زیرا چشم زخم حق است. آگاه باشید که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: چشم زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمیرسد.
درمان چشم زخم
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت، بگوید: « تَبارکَ اللّه اَحسَن الخالقین » زیرا چشم زخم حق است.
از رسول خدا (ص) روایت شده است: چشم زخم حق است، وقتی یکی از شماها به انسان یا حیوانی یا اشیاء دیگری که زیبا است بنگرد و تعجب نماید، بگوید: « آمنتُ بالله و صلی الله علی محمد و آله » پس از آن، اثر چشمش خنثی میشود.